De autofabrikant weet alles van autobestuurder

Moderne auto’s hebben ook moderne technologieën. En dat betekent onder andere dat er informatie over de bestuurder wordt verstuurd naar de fabrikant van de auto. Dit gebeurt via de dataverbinding van de auto. Deze staat in verbinding met de fabrikant. Het gaat om informatie als parkeerplaatsen, routes en bestemmingen die bestuurder ingaf in bijvoorbeeld het navigatiesysteem. Maar ook het gebruik van de gordel. Dit werd vervolgens verstuurd naar de autofabrikant zonder dat de bestuurder hier iets van wist. Dit zegt de ANWB.

Privacy

kapotteauto.nlVolgens de ANWB gaat het niet alleen om onschuldige gegevens, maar ook om telefoonnummers en mailadressen. En zelfs persoonlijke foto’s van de bestuurder kunnen worden verstuurd. Dit wordt allemaal opgeslagen en vervolgens verstuurd naar de fabrikant. Veel auto’s hebben een dataverbinding. Zo kunnen bijvoorbeeld snel storingen worden verholpen, maar ook kunnen auto’s veiliger gemaakt worden. Volgens de ANWB kan er ook misbruik van gemaakt worden van deze verbinding. Driekwart van de bestuurders weet niets van deze verbinding en dat er gebruik gemaakt kan worden van deze gegevens. Wil je je schadeauto verkopen? Ondanks dat auto’s er veiliger door worden kan het toch zijn dat je uiteindelijk een schadeauto moet verkopen. De fabrikant van de auto heeft in dat geval al jouw gegevens nog.

Wetgeving

De ANWB wilde daarom dat er speciale wetgeving komt om de privacy van bestuurders te beschermen. Het CPB (College bescherming persoonsgegevens) is het hier echter mee oneens. Volgens het CPB voldoet de huidige wetgeving. De huidige wet vereist dat de consument weet waar de data naar toe gaan en waar het voor gebruikt wordt. ACEA, de Europese autofabrikantorganisatie, geeft aan dat er afspraken zijn gemaakt over databeveiliging. Hierbij geeft ACEA aan, is het de klant die beslist of informatie wordt doorgegeven. Volgens ACEA willen de autofabrikanten geen schade toe brengen aan het vertrouwen van hun klanten. De ANWB wil samen met andere Europese belangenverenigingen dat er een speciale wetgeving komt om de bestuurder te beschermen.