Skoda in de spotlights

Skoda begon met de bouw van personenwagens in 1925, na aanvankelijk fietsen en wapens te hebben geproduceerd. Het werd al snel een premiummerk maar na de oorlog volgden min of meer noodgedwongen kleinere auto’s. Met de overname door VW in 1991 braken er geheel andere tijden aan.

De bekendste modellen

Het heeft even geduurd om de reputatie van Skoda op te vijzelen – de 1000MB uit de jaren zestig is daar debet aan geweest – maar gezien de huidige positie van het merk op de Europese markt, mogen we van een groot succes spreken. Het actuele aanbod is zeer compleet. Het gamma begint met de kleine Citigo, die er al vanaf tien mille is. Dan volgt de iets grotere Fabia. De Rapid is een aantrekkelijke middenklasse sedan, die ook als Spaceback leverbaar is. De populaire Octavia kan zich meten met de Duitse grotere middenklassers. Die is er overigens ook als combi. De Yeti is een aantrekkelijke crossover die zich ook prima op onverharde wegen thuis voelt. Daarna volgt de Suberb. Skoda’s beste verkopende model sinds de introductie. Vooral de taxibranche is gecharmeerd van deze indrukwekkende auto. De vakpers toonde zich verbaasd dat het merk voor een relatief lage prijs zo’n indrukwekkende auto kan leveren. Ook de Superb is er als combi. Recent werd ook een elektrisch model toegevoegd aan de collectie: de Enyaq.

Is uw Skoda aan zijn einde?

Breng uw auto naar de sloop. Vraag direct een taxatie aan.

Het marktaandeel van Skoda in Nederland

Skoda zag een marginaal marktaandeel van 0,2 procent ruim twintig jaar geleden toenemen tot vier à vijf procent. We blijven verwachten dat Skoda met het huidige zeer complete aanbod dat aandeel de komende jaren zal vergroten.

Het moge duidelijk zijn: de overname door VW heeft Skoda weer serieus op de kaart gezet. Het is bovendien goed dat het geen VW-kloon is maar dat Skoda een geheel eigen gezicht heeft.

De eerste beelden van de Kodiaq

Uw auto snel verkopen? Wij staan voor u klaar!