Forse stijging terugroepacties voor auto’s

Auto’s worden teruggeroepen wanneer het gaat om productiefouten. Deze fouten kunnen ernstige verkeersongevallen veroorzaken. Het is dus voor de consument erg gevaarlijk wanneer hij niet weet dat er een ‘fout’ zit in het systeem van zijn auto. Wanneer fabrikanten de fout ontdekken, wordt er dan ook zo snel mogelijk een terugroepactie gedaan. Ten opzichte van eerdere jaren heeft er in het eerste halfjaar van 2016 een forse stijging van het aantal terugroepacties plaatsgevonden.

Meestal kleine incidentenautos-214033_1280

In het eerste halfjaar van 2016 hebben autofabrikanten 174 keer een terugroepactie gedaan voor auto’s met productiefouten, volgens onderzoek van Nu.nl naar het terugroepregister van RDW. De terugroepacties gaan gelukkig meestal om kleine incidenten. Bij een bezoek van de consument aan een garage kan de productiefout meestal al worden bijgewerkt. Toch moeten autofabrikanten vaak het zekere voor het onzekere nemen. Wanneer er bijvoorbeeld een auto zomaar in de fik vliegt, kijken fabrikanten of ze alle auto’s van hetzelfde soort kunnen updaten. Gaat het om een grote productiefout, dan kunnen ze namelijk verantwoordelijk zijn voor vele gewonden of doden die daardoor kunnen vallen. En natuurlijk is het nooit leuk wanneer je auto naar de sloop moet door een ongeval.

De meeste terugroepacties

De meeste terugroepacties werden gedaan door importeur FCA Netherlands sinds november 2012. De automerken Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Lancia en Abarth vallen hieronder. Peugeot staat op een tweede plek, die de automerken Peugeot, Citroën en DS importeert. Mercedes Benz (Mercedes en Smart) staat op de derde plek.

Bevat je auto een productiefout, dan word je meestal via een brief op de hoogte gesteld of wordt je opgebeld. Wanneer het gaat om een ernstige productiefout, wordt er meestal een een advertentie in een dagblad geplaatst. Dit was gelukkig maar drie keer het geval sinds het jaar 2012.

Een jaar geleden kregen klanten van Volkswagen met een dieselauto de vraag om terug naar de dealer te gaan, aangezien er gesjoemeld kon worden met de software. Maar liefst 11 miljoen auto’s moesten een nieuwe software krijgen.