Nederlanders hebben slechte kennis van verkeersborden

Hoe goed ken jij de verkeersregels? Uit een opfriscursus van Veilig Verkeer Nederland (VVN) blijkt dat het onder Nederlandse weggebruikers slecht gesteld is met de kennis van voorrangsregels en verkeersborden. Maar liefst 40 procent van de vragen werd fout beantwoord. Hoeveel Nederlanders de opfriscursus deden? Dat waren er 180.000 in het afgelopen halfjaar. Opfrissen is dus zeker nodig, volgens de VVN.

Nieuwe verkeersregels zijn moeilijk road-sign-325400_1280

Het zijn vooral de nieuwe verkeersregels die moeilijk te onthouden zijn, volgens Veilig Verkeer Nederland. En de laatste jaren zijn er veel regels veranderd of bij gekomen. Binnen vijftien jaar is namelijk veertig procent van alle verkeersregels veranderd. Dat is bijna de helft! Neem nou de snelheidsborden waar een tijd onder staat. Dat is ook nieuw, maar je moet maar net weten of die tijd staat voor hoelang je die snelheid mag rijden, of dat je over zoveel minuten zo hard mag rijden. Best verwarrend.

Nieuwe verkeersregels worden wel altijd vernoemd in het nieuws, maar je moet maar net dat nieuwsitem missen. Ook vergeten mensen het vaak, want je hebt het dan maar één keer ergens gezien of gelezen.

Slechte kennis van verkeersregels

Niet alleen bleek uit de opfriscursus van VVN dat Nederlanders de verkeersregels slecht kennen, hetzelfde kwam uit onderzoek van de ANWB. Maar 10.000 van de 13.500 mensen die het online examen hadden ingevuld, had een voldoende. Dat is maar 80 procent. Ook hieruit bleek dat vooral nieuwe verkeersregels moeilijk waren.

Dat Nederlanders de verkeersregels zo slecht kennen, is best gevaarlijk. Voor je het weet veroorzaak je een ongeluk en kom je in het ziekenhuid terecht, moet je auto naar de sloop of moet je je geliefde auto als schadeauto verkopen. Toch betekent een slechte kennis van de regels niet gelijk dat je daardoor ook slecht rijdt, zeggen verkeersdeskundigen van de ANWB. Juist beginnende autobestuurders veroorzaken de meeste ongevallen.

Nieuwe verkeersborden

Volgend jaar worden er waarschijnlijk veertien nieuwe verkeersborden toegevoegd. Deze moeten leiden tot meer duidelijkheid in het verkeer. Alle nieuwe borden zijn blauw van kleur. Het zijn dus ‘gebodsborden’ en laten zien wat moet. Ze komen in de plaats van borden die rare constructies hebben en bijvoorbeeld laten zien dat verkeer verboden is, behalve vrachtwagens. Deze borden zorgen voor veel verwarring. In 2006 kreeg Nederland er voor het laatst nieuwe verkeersborden bij.

De bovenstaande video laat zien om welke verkeersborden het gaat.