Veel auto’s met productiefouten 

Steeds vaker worden auto’s met mogelijke productiefouten teruggehaald door de fabrikanten. Meestal gaat het om fouten die gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken. Nu.nl en Web Robots deden onderzoek naar dit fenomeen. Ze verkregen de gegevens uit het Terugroepregister. Deze site werd opgezet in 2012 door het RDW. Vanaf die tijd werd bijgehouden hoeveel auto’s werden teruggeroepen voor een mogelijke productiefout.

Een complexe auto

KapotteAuto.nlEen auto is erg complex, aldus een woordvoerder van BOVAG. De systemen in de auto’s zijn complexer geworden. De meeste terugroepacties worden gedaan omdat er een software-update moet plaatsvinden. Dit zijn meestal kleine veranderingen in het systeem en kunnen uitgevoerd worden bij de volgende beurt aan je auto. Wanneer fabrikanten dit niet zouden melden dan kunnen er sancties vanuit de Europese Unie komen. Maar het ergste leed is dan al geleden: imagoschade. En dat is misschien nog wel erger dan een sanctie van de EU.

Terugroepacties

In de eerste zes maanden van dit jaar werden 314 terugroepacties uitgevoerd. Het ging om auto’s van 48 verschillende merken. In 2014 waren dit er 220 van 37 automerken. Veel voorkomende fouten zijn vooral gebreken die een schadeauto tot gevolg hebben: brand kunnen veroorzaken of zelfs ernstig letsel. Van de 314 keer ging het 172 keer omdat er gevreesd werd voor een ongeluk met letselschade. Het is dus niet direct dat je auto naar de sloop moet, maar prettig is anders.

Merken en fouten

In februari dit jaar werd er al gekopt in de kranten dat veel auto’s onveilig zijn en dat er veel fouten gemaakt werden. De ANWB maakte zich toen al zorgen over de veiligheid van bestuurders en inzittenden. Dit jaar werden er bij het merk Opel in het eerste half jaar 12 terugroepacties uitgevoerd. Bij Land Rover waren dit er 11 en bij Mercedes-Benz 10. Vanaf 2012 zijn de terugroepacties openbaar gemaakt. Sinds die tijd zijn er bij 77 verschillende merken al 1353 acties uitgevoerd.