volvo in de spotlights

Volvo in de spotlights

Wist u dat Volvo, wat Latijns is voor ‘ik rol’, aan het begin van de vorige eeuw in het jaar 1907 opgericht is? In de Zweedse fabriek, de Svenska Kullager Fabriken (SKF), werden goedkope kogellagers gefabriceerd die de naam Volvo droegen. Pas in 1915 werd Volvo officieel geregistreerd als merknaam. Het lukte echter niet om de Amerikaanse markt open te breken en vanaf 1919 leidde het merk daardoor een papieren bestaan.

volvo in de spotlightsAcht jaar later, in het jaar 1927, werden in de hallen van de SFK auto’s geproduceerd. Dit gebeurde onder leiding van de oprichters Assar Gabrielsson en Gustaf Larson. Zij leenden daarvoor geld bij het Moederbedrijf van de SKF. Op het gebied van personenauto’s en vrachtwagens groeide Volvo in gestaag tempo.Volvo leende van SKF geld en kocht daarmee de motorenleverancier Penta en de versnellingsbakkenleverancier Köpings Mekaniska verkstad. Na de tweede wereldoorlog werd er een grote stap genomen op de wereldpersonenautomarkt met de PV444. In 1956 nam Gunnar Engellau het stokje over en begon de werkelijke groei van Volvo.

Het lukte om door te breken op de Amerikaanse markt. Volvo breidde uit met nieuwe fabrieken in Götenburg en Gent. De banden met SKF werden verbroken. Gunnar Engellau werd opgevolgd door Pehr G. Gyllenhammar. De uitbreiding werd voortgezet. Om de transportdelen van Volvo mede te financieren werden olie en etenswaren aan het concern toegevoegd.

Is uw Volvo aan zijn einde?

Breng uw auto naar de sloop. Vraag direct een taxatie aan.

De bekendste modellen en het marktaandeel van Volvo in Nederland.

De bekendste modellen van Volvo zijn de compacte middenklassers 340 en 360, de hatchbak 440 en de sedan 460, de stationcar V70, de vierdeurs sedan S40 en de vijfdeurs hatchback V40.

Het marktaandeel in 2016 bedraagt 3,49 procent. Dat ligt een stuk lager dan het marktaandeel van 2015 dat eindigde op 5,56 procent. Echter is het jaar nog niet om en als we kijken naar 2013, 2014 en 2015 wist Volvo elke keer uit te komen rond de 5 procent. In 2015 eindigde de V40 in de top 10 meest verkochte auto’s in Nederland. Dankzij deze populariteit is Volvo nu het grootste premium merk van Nederland.

De Volvo reclame met Zlatan Ibrahimovic in de hoofdrol