Brandstofverbruik wordt steeds lager
Nieuwe auto’s verbruiken een stuk minder brandstof. Het brandstofverbruik was zelfs historisch laag. Volgens de fabrieksopgave verbruikten de vijftig populairste benzineauto’s 4,5 liter per 100 km. Om even te laten zien hoe historisch laag dit is; in 1980 was dit het dubbele. De auto’s zijn wel zwaarder geworden (10%) sinds die tijd.
Duur tanken
BOVAG en RAI publiceerde cijfers over het brandstofgebruik op donderdag 17 september. Hieruit bleek dat de kosten van een volle tank brandstof wel is toegenomen. In 1980 kostte een volle van 50 liter 32 euro (uiteraard omgerekend) en per liter was dit 62 cent. Als je nu voor 62 cent zou kunnen tanken, dan zou dat tankstation overuren draaien. Terwijl in 2014 was je ongeveer 90 euro kwijt.
Nederland koploper
Ook bleek uit de cijfers dat Nederland (het tweede jaar al weer) koploper is in Europa, op het gebied van de verkoop van zuinige auto’s. In ons kikkerlandje is de CO2-uitstoot gemiddeld 108 gram per kilometer. Terwijl bij onze buren, België en Duitsland, lag dit op 121 en 132 gram CO2-uitstoot. Daarnaast worden bij wagens die rijden op diesel en de hybride auto’s een flinke daling gemeten van het brandstofverbruik.
De groene zone
De bekende milieu zone wordt ook steeds meer ingevoerd in Nederland. In Utrecht worden de brandstofvreters niet meer geaccepteerd en is er een milieuzone in gesteld. In de binnenstad van Utrecht mogen geen oude (en vervuilende) dieselwagens meer komen. Wanneer je toch met een oude en vervuilende wagen de zone inrijdt, dan kun je rekenen op een grote boete. Dit riep onvrede op bij de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC). Zij willen een verbod op de zone. Of dit verbod er ook werkelijk komt, is af te wachten. De zaak ligt nu bij de rechtbank. En het valt af te wachten. Tot die tijd is er een milieuzone in Utrecht en heb je in de binnenstad niet meer aan je auto dan wanneer je je auto naar de sloop brengt. Maar wacht daar nog even mee tot de uitspraak.